Hatikvah

best chocolat ice cream - Tel Aviv - my choice

best chocolat ice cream – Tel Aviv – my personal choice

Ik leef, en dat zeg ik trots en zonder schroom, in het meest democratische land van Azie, en in het bijzonder van het Midden-Oosten; Israel. Het is niet het meest perfecte land van de wereld, ook al zou ik dat graag zo zien. Er zijn talloze, duizenden, onvoorstelbaar grote problemen op te lossen. Hier, in mijn land. Dagelijks.

Maar als ik ooit, verstrooid, onoplettend, onbevangen, of doelbewust in de problemen kom, dan weet ik dat ik kan rekenen op de steun van MIJN land: mariniers, luchtmacht, en politici. Voor mij alleen zal een onvoorstelbaar grote macht worden samengebracht en zonder enig voorbehoud ingezet om mij – mij alleen – thuis te brengen. Hatikvah – De Hoop; dat is – ze komen voor mij. Wanneer ik sterf, zelfs dan weet ik dat ik thuisgebracht word. Dezelfde dag, met alle eer.

Een ongelofelijk voorrecht, maar dat is niet wat ik mij besef, wanneer ik naar deze Ice Cream winkel kijk. Ik denk dan – nu – aan Ebru Umar. Dat dappere mens, dat gedwongen wordt vastgehouden op een plaats waar ze niet meer vrij kan zijn. Dat mooie, fantastische, heerlijke mens dat vanuit haar gevangenschap nog zoveel plezier kan persen. Ik denk aan Ebru wanneer ik naar deze winkel kijk. Ik denk aan haar eenzaamheid, die ik nooit zal ervaren.

Nooit zal ik namelijk, zoals Ebru Umar, door mijn land zo in de steek worden gelaten. Nooit zal ik haar onzekerheid voelen, of haar angst. Nooit zal ik haar strijd moeten voeren. Nooit zal ik moeten kiezen om zo mijn positie te bepalen. Nooit zal ik mij zo ‘verklikt’ voelen. Ik ben vrij.

Ik leef, en dat zeg ik trots en zonder schroom, in het land dat haar beste soldaten mobiliseert om mij thuis te brengen. Waar ik ook ben. Ik ben nooit alleen. “Never again”.

Ik denk aan Ebru Umar; “Je maintiendrai”

52 thoughts on “Hatikvah

  1. Beste Ziva,

    Naar mijn overtuiging raak je hier de kern van de rabiate jodenhaat zoals die nu door een Kat, een Don en een “nieuwsbreker” wordt geventileerd, maar die van alle tijden is.
    AFGUNST!!!!!!!!!!
    Afgunst op de superioriteit van ons oude volk.
    Superieur in alle opzichten. Muziek, wetenschap, krijgskunde enz.
    Ik ben er met jou van overtuigd, dat als jij je in een situatie zou bevinden zoals die van de mij zeer dierbare Ebru, de special forces nu al onderweg zouden zijn om je weg te halen, lak hebbend aan allerlei internationale regels en verdragen.
    In gedachten hef ik het glas met jou.

    • Ik wens iedere dag dat de rest van de wereld ons met rust laat en (juist) niet als ‘superieur’ ziet, maar gewoon. zoals we zijn, hardwerkend om onze hypotheek te betalen en brood te kopen.

      Maar voor de rest. l’chaim achi.

        • Als jij daar ’s nachts om half vijf van wakker ligt, zal dat wel niet van jouw zuurverdiende belastingcentjes zijn 🙂

          • Sommige mensen staan soms vroeg op om de kost te verdienen @Douwer
            Wat ben je toch een vreselijke minderwaardige eikel om op deze manier op de persoon te spelen.

          • En het klopt dat het niet van mijn centjes gebeurt @Douwer want ik betaal geen ib / lb. Echter btw en andere belastingen zijn lastiger te ontwijken in onze joodse bankiers dictatuur.

          • Sure.
            Sommige mensen staan soms vroeg op om de kost te verdienen.
            En andere mensen zetten tussen vier uur en half vijf ’s nachts nog drie comments op Swap voordat ze van pure verveling hun bed maar eens op gaan zoeken.
            Dat is best triest, als je er over nadenkt.

          • Of dat triest gevonden wordt hangt af van de subjectieve mening van de observator met zijn /haar mind controlled perceptie. Bij het tijdstip moet je een uurtje optellen. Iets met tijdzones en een bolleke als Aarde.
            @Douwer

    • Hah, goed nieuws. @Douwer
      Zo zie je maar wat een postje op Swapichou in een avond kan veroorzaken 😉

      Maar ja Turken, je moet ze gewoon geen meter golfbreedte geven.

  2. Het is een naargeestig en hypocriet mens maar het is goed dat ze weer mag gaan en staan waar ze wil. Maar omdat Erdohan een nare dictator is, wordt zijn vijand nog geen vriendin van mij.
    En om als Nederland nou het leger te mobiliseren om een ijsjes etende aandachtshoer op te halen, lijkt mij al helemaal te veel eer.

  3. Ik blijf het toch allemaal maar weer een beetje vreemd vinden!
    http://jdtvnieuwsbullet.blogspot.nl/2016/04/ebru-umar-frederike-geerdink-roept.html

    Volgens mij was er een tijdje geleden trouwens ook een volkje dat zichzelf superieur noemde. oh ja nu weet ik het weer!….Dat liep ook niet echt lekker af! Superieur zou het bijvoorbeeld zijn wanneer je wat helium3 van de maan schept of de woestijn groen maakt met hennep, waardoor je ook niet meer afhankelijk bent van olieproducerende landen…….maar ja.

    …Blijkbaar is bijna iedereen hier knettergek!

  4. Ebru Amar is een lafbek, zo simpel is het. Ze vergoot krokodillen tranen terwijl er in haar visie alleen maar Ebru bestaat. Geen medelijden met een Nederlandse journaliste die hetzelfde overkwam; Had ze maar niet moeten gaan zei Ebru.

    Maar toen Ebru in een vlaag van overmoed over Erdogan ging twitteren was ze niet zo dapper. Janken weer schoppen tegen Syriers in een interview en natuurlijk kan dat als je gesteund wordt door GS, de telegraaf en elke dag een traantje plengen.

    Ik heb meer respect voor journalisten die tegen Erdogan in durven te gaan en daarvoor wel de prijs betalen. Maar die zul je niet elke dag huilend op de sociale media zien, die leren te zwijgen voor hun familie of worden afgevoerd naar de gevangenis. Je kan daar beter bij stil staan ZIva niet bij een huichelachtige rascistische hypocrite die alles en iedereen wil beledigen en er mee wegkomt.

    • Begrijp je standpunten @Dorothy, ik vind dat Ebru over de schreef is gegaan zeer zeker in haar verraad naar Hirsi Ali als je het over klikken hebt, haar babbeltje over Frederike Geerdink toen die in de moeilijkheden zat en de onsmakelijke tweet over vluchtelingen die verdrinken. Klopt allemaal en toch moet geen enkele journalist, columnist, satiricus belemmerd moet worden in zijn/haar werk, het punt is dat we geen vinger moeten geven aan dictators in deze.

      Al die mensen, vooral uit uiterst linkse hoek die nu trappen naar Ebru moeten wel beseffen dat ook zij hun dingetje kunnen zeggen dankzij onze opgebouwde vrijheden. Zowel dom uiterst links als rechts gaan regelmatig over de grens en tonen intolerant gedrag naar andere meningen.

      Daarbij komt het feit dat het Turks consulaat wel degelijk een kliklijn heeft geopend ondanks ontkenningen, alle tekenen wijzen erop. Gisteren nog haalde facebook een post weg van een PvdA kamerlid, uiteraard na klachten. Ik maak mij toch best wel zorgen over het feit dat er veel geklaagd/geklikt wordt en de steeds langere arm van Erdogan. Dit klikken is verwerpelijk NSB-gedrag, hoe dan ook.

      • Ik denk niet dat Ebru alleen maar trappen krijgt uit de linkse hoek. Ik geloof dat Ebru leeft op de controverse, graag uithaalt naar alles en iedereen . Zeker vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

        Maar laten we het nu niet uit zijn context rukken. De kliklijnen naar verschillende ambassades zijn er, ook die nog erger zijn dan Erdogan. Hoor je daar iemand over?

        Het is niet alleen dom links of dom rechts dat de grens overgaat wat meningen betreft, maar meer dat types als Jan Roos populair zijn. Ons werd vroeger nog meegebracht, dat je eerst beter kan nadenken voor je wat zegt, deze generatie leert alleen maar dat een grote bek hebben loont. En dat een mening niet gestaafd hoeft te worden.

        • Er zal zeker hier en daar wel meer geluld worden, al was het maar door veiligheidsdiensten en Erdogan is zeker niet de enige. Maar dat maakt zijn gedrag imo niet meer acceptabel. Jan Roos, Thierry Baudet, Karskens etc. maken mij niet vrolijk en de linkse politie is ook niet te pruimen. De redelijkheid krijgt te weinig ruimte helaas.

    • Mijn god.. Wat zit jou dwars? 😉 “Lafbek”, “Krokodillentranen”, “elke dag huilend op de sociale media”..?
      Ik kan me vergissen, maar ik las in haar tweets toch meer een vrouw die er maar het beste van probeerde te maken?

      Maar trek vooral ook die racisme kaart maar direct joh.. Vertel je ook nog waarom?

      • Ik vraag me af of haar collega’s in Turkije die helemaal geen steun hebben, de show van Ebru hebben gewaardeerd. Ze zegt het zelf al in Geen Stijl. De enige oorlog die in Turkije wordt gevoerd is tegen kritische journalisten. Nou met Rutte, de Telegraaf etc. achter je is het makkelijk om kritisch te zijn. Scoren in eigen doel zeg maar. Jammer voor de kritische journalist die uitgestoten is en moet vrezen voor Erdogan. Ebru ging op het terras, ijsjes eten en elke dag vertellend hoe zwaar het wel was. Om vervolgens netjes in Nederland te worden afgezet. Ze was een Syrier in Turkije vertelde ze. Zum kotzen.

        • Dus wacht even.. Ebru mag geen kritiek leveren op Erdogan waardoor ze een aanklacht krijgt in Turkije, want dat willen de echte kritische journalisten ook niet(?), want het is alleen maar aandachttrekkerij en doelpunten in eigen doel schoppen en dan juichen voor eigen achterban? Is dat nou wat je zegt?

          Weet je? Ik kan nu flauw beginnen met “heb je haar columns uberhaupt wel eens serieus gelezen,,,? dus zonder vooraf dat beeld al te hebben?” enzo.. Maar ik heb daar eigenlijk helemaal geen zin in..

          Ze is vrij. Dat is het belangrijkste! Toch?

          • Nee Gerrit, dat zegt ze niet. En er valt niets serieus te nemen aan haar columns, het is bagger. Ze heeft een nacht vast gezeten en dat is een schande. Het circus er omheen was om te kotsen.

            En ow, voor je me verkeerd begrijpt (jouw modus operandi, want ik herinner je volgens mij van godvoordommen.nl): Erdogan is een lul.

          • Je mist het punt. Ebru heeft calculerend kritiek gegeven. Net zoiets als mijn york die kefte tegen een grote hond en vervolgens zich verschool achter de herderhond van mijn moeder. Zoals teigertje heeft opgemerkt disputax heeft daar een mooi artikel over geschreven. Het punt is dat in Turkije en andere dictaturen journalisten gewoon worden opgepakt, of monddood gemaakt. Ja ik heb wat colums van Ebru gelezen ook het stuk over haar in de NRC. Laten we het maar op houden dat mijn medeleven gaat naar de mensen die geen naam hebben, maar wel durven tegen een dictator in te gaan. Ik ken ze en ik weet wat voor prijs ze hebben betaald. Daarom irriteert Ebru mij, omdat die lui gemarteld zijn, en door hun vrienden en familie in de steek gelaten te gevaarlijk.

        • Ik ben het in ieder geval roerend met je eens Dorothy. En om er iets Bijbels bij te halen: Laat me je vrienden zien en ik vertel je wie je bent. Zoals alles uit de bijbel is het geen valide argument, maar ik maak m toch. Ik ben het ook vaak met Naakte Peter oneens, maar bij GeenStijl en de rest van de TMG werkt doorgaans tuig waar ik nooit door gesteund zou willen worden. Of zal worden for that matter, omdat ik geen rabiate racist ben die een hekel heeft aan mensen om wat ze zijn/geloven/vandaan komen, maar om wat ze doen.

          • Ha! Ja! Laten we er een sprookjesboek bij halen! 🙂
            Godvoordommen.nl zegt me vaag iets, en daar zou ik gereageerd hebben? Nou ja, als het na je na zoveel jaar nog dwars zit.. Gooi het eruit!

            Oh en on-topic, weer zie ik de racismekaart getrokken worden.. Nogmaals, op wat voor basis in het geval van Ebru?

          • Ik ben dol op boten en varen and the lot, en ik vind mede daarom dat je een coole achternaam hebt. Als ik het mij goed herinner reageerde je daar als gdekzijl, en laten g-spots een andere hobby zijn. Die site is ter ziele, dus ik kan het niet meer checken maar volgens mij waren wij het doorgaans oneens. Wellicht omdat je toen ook al niet kon lezen. Alhoewel, ik zou nog ergens een mirror van gvd kunnen hebben…

            Over Ebru. Waarom zou bij haar de racismekaart niet getrokken mogen worden? Ik heb door de jaren heen zo veel narigheid uit haar horen komen, zoveel stompzinnige vreemdelingenhaat, dat ik het best nog verder durf en kan verdedigen. Of mag het niet omdat ze van Turkse komaf is? Dat zou racisme an sich zijn.

          • Geniaal 🙂
            Als welke Gerrit Dekzijl zijn mening mij echt geïnteresseerd had, had ik wel op die naam gegoogeld. Maar voor die mening kan je ook naar GS.
            Maar toch, ik had mezelf een blunder kunnen besparen door toch een keer te zoeken op die naam.

        • Weet wel zeker dat bijv. Frederike Geerdink het er heel moeilijk mee heeft, maar ondanks dat Ebru niet in deze situatie heeft willen zien zitten. Dan begeef je je namelijk al heel snel op een hellend vlak, wie gaat bepalen wat er precies beledigend is en in welke context wel en wanneer niet. Het schuurt enorm aan de mensenrechten en daarom gaf een organisatie als Human Rights ook al snel een reactie net als dat ze dat doen voor anderen die worden bedreigd door hun mening.

          Het is imo heel goed mogelijk om niet achter een uiting te staan maar toch de vrijheid deze te verkondigen te verdedigen. En ik denk wel dat Ebru gelijk heeft als ze het heeft over afgunst die ze signaleert bij een bepaalde groep mensen van Turkse afkomst, een slechtere raadgever dan afgunst is er bijna niet. Je kunt niet voor alles wat jou overkomt andere mensen verantwoordelijk stellen want er is ook nog zoiets als eigen aandeel. Om reden van afgunst gaan klikken doet mij echt te veel denken aan de jaren voorafgaand aan de 2e wereldoorlog en een periode daarvoor.

          Dit was een goed artikel van Disputax over deze kwestie.
          http://disputax.blogspot.nl/2016_04_01_archive.html

          • Natuurlijk is het idioot dat zij en anderen in Turkije worden opgepakt om hun mening. Heb ik ook direct aangegeven. Maar er zijn veel echte slachtoffers daar die daadwerkelijk de gevangenis ingaan en geen ijsjes eten. En ik moet ook nog zien in hoeverre ze hier zelf echt niet op aan zat te sturen. Of ze moet zichzelf ook niet serieus nemen natuurlijk, ivm Geerdink kwestie.

            Ik ben blij dat ze weer hier is en lekker op Nederland en de EU kan gaan mopperen in de Metro, dan kan ik het veel gemakkelijker negeren.

    • Tja dat stuk van Chris Klomp heb ik toevallig gelezen. Een van zijn slechtste stukken IMO. Ergens tussen een ‘jankerig moralisme’ en ‘appels met peren vergelijken’

      Daarnaast beste @Ruud zeg ik nergens in dit stukje iets over de tweets van Ebru of geef ik zelfs een mening over haar naïeve gedrag om dergelijke tweets te posten in het buitenland.

      Dus de volgende keer dat je weer eens langs komt leuteren en je oordeelt en paternaliseert: Lees eens wat beter!!

  5. Zeg @Johnny30340928, als je hier meeleest: kappen met die verkapte bedreigingen die je mij, Chris Klomp en wellicht ook anderen stuurt op Twitter. Het begint een vervelende gewoonte te worden.

    Ik mag van Micha Kat vinden wat ik wil en ik mag daar ook over schrijven. Als mijn schrijfsels je niet bevallen kun je twee dingen doen: erop reageren of ze negeren. Maar als je erop reageert, zit ik niet te wachten op reacties als “Micha Kat heeft twee Joegoslaven op je af gestuurd” of “Micha Kat komt je binnenkort opzoeken”. Dat soort bedreigingen stuur je maar naar de kastanjeboom in het plantsoentje om de hoek, niet naar personen waar je het niet mee eens bent. Ondanks dat zowel jij als Micha toch niet weten wie ik ben, zijn dergelijke bedreigingen niet zo handig om te doen. Of dacht je echt dat ik Jeroen de Mink heet?

    Ga jij nou eens proberen om een foutloze Nederlandse zin te produceren, dan kun je eens inhoudelijk reageren op wat de critici van Kat schrijven. Direct met een bedreiging op de proppen komen is niet alleen een teken van je totale gebrek aan intellect maar is meer in het algemeen ook een brevet van onvermogen.

    Voor het geval je niet snapt waar het over gaat:

  6. Voorts, klaar met al dat sentimentele nationalistische gezever. Echt dat collectieve trauma van jullie daar komen jullie nooit meer vanaf of wel? Claustrofobisch gewoon.

    • Voorts, klaar met al dat sentimentele nationalistische gezever. Echt dat collectieve trauma van jullie daar komen jullie nooit meer vanaf of wel? Claustrofobisch gewoon.

      NEVER!!! 😉

Reacties zijn gesloten.