Public Relations

Public Relations - IL - winter 2015

Public Relations – IL – winter 2015

Zo, de eerste schok van 2015 ligt deels weer achter ons. Tijd voor iets luchtigs. Met meer humor. Ja, ja bij Swapichou nemen wij kritiek serieus. Public Relations, daar zijn wij gevoelig voor. Wees gerust, we gaan het niet over ons zelf hebben. Wij zijn niet grappig. Eerder monotoon.

Wat wel grappig is, erg grappig zelfs, is de stunt van FEMEN afgelopen Kerst op het St Pietersplein in het Vaticaan toen een activiste met op haar ontblote lichaam geschreven “God is Woman” de enorme kerststal bespringt en baby Jesus steelt. Uit zijn kribbetje.
Ik rolde, na het zien van de beelden, bijna van mijn stoel van het lachen. Vooral bij het idee dat ik mijn vader zou moeten bellen om hem te vertellen dat ik in een Italiaanse cel ben gegooid omdat ik naakt baby Jesus van de Paus heb gestolen. De gedachte aan het gezicht van mijn vader is priceless. Erg grappig, en belangrijker; luchtige PR voor de vrije keuze van abortus voor vrouwen. Helaas nog steeds niet vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld niet in Ierland.

God is Woman - FEMEN - Vatican 2014

God is Woman – FEMEN – Vatican 2014

Dat brengt ons bij Micha Kat die mij dezelfde slappe lach bezorgt wanneer ik zijn nieuwe promotie-film bekijk. Ditmaal niet een verwaaid en verward exemplaar met wat onverstaanbare kreten als “NWO”, “Pedo”, en “Steun ons”, maar een keurig zwalkend introductieverhaaltje voor Micha’s nieuwe business “TubeYourShop”. Kennelijk valt dat NWO omduwen in Ierland niet mee, en vertrekken de betalende plotterklanten massaal naar de winkel van Martin die wel keurig zijn maandbudget bij elkaar geschreven heeft. Tijd voor iets anders moet Micha gedacht hebben, want de nieuwe business opportunity zoekt hij nu eens niet in het kapotschrijven, beledigen en stalken van mensen, maar in het produceren van promotie-materiaal voor de lokale retailers in Wexford. Hilarisch toch?! Micha de nieuwe Saatchi van Wexford.

Het idee is als volgt. Micha, uiteraard een zeer bekwaam journalist, maar belangrijker gespecialiseerd in het produceren van korte uiterst effectieve YouTube filmpjes stelt voor om voor een klein bedrag (de eerste 25 klanten hoeven slechts 50 euro te betalen) een prachtig filmpje van enkele minuten te produceren over de winkel, de historie, de USP’s, de eigenaar, etc. Kortom een filmpje waardoor de klant na het bekijken he-le-maal enthousiast is en lekker kooplustig. Soort van reversed kapotschrijven dus, maar dan een stuk luchtiger.

Enfin, laat Micha jullie het verhaal zelf maar uitleggen. Micha, heel veel succes gekkie. Wij hopen dat je het heel erg druk gaat krijgen.

Advertenties

11 thoughts on “Public Relations

  1. Jeetje, dit is de eerste video die ikvanKatheb kunnen uitzitten! Zegt ie nou op het eind 6th of januari stoefousentenfiftie? of is behalve zn engels ruk zn getallen kennis niet zo goed?

  2. Ja geweldig toch? Echt, ik gun iedereen zijn business, maar dit kan Micha helemaal niet. Hij spreekt niet alleen erg slecht Engels, maar kan vooral niet filmen. Met een trigger happy vinger aan de zoomknop en een waggelende camera ga je niet een commercieel aantrekkelijk filmpje maken. Zelfs niet voor youtube. En het wordt natuurlijk helemaal een ramp wanneer dat filmpje geedited of gedubbed moet worden. Gaat helemaal mis, want dat kan hij helemaal niet.

    Echt Micha kan beter de Irish Independent gaan rondbrengen. Is beter voor iedereen.

  3. >> Echt Micha kan beter de Irish Independent gaan rondbrengen. Is beter voor iedereen.

    Dan verspreid hij in elk geval nog echt nieuws en werkt hij weer voor een echte krant. Niet eens zo’n stom idee!

Reacties zijn gesloten.