Holocaustontkennen met Jan Smelt (2)

pkn de krimEen gastbijdrage van ds. Gerbrig Arends-Alkema

Twaalf december jongstleden verscheen de heer Jan Smelt voor de meervoudige strafkamer in Almelo, op beschuldiging van antisemitisme en aanzetten tot haat tegen Joden. Aangeefster was ondergetekende, ds. Gerbrig Arends-Alkema, een predikant uit De Krim. Hoe is dat zo gekomen?

In de zomer van 2013 werd ik actief in de commissie Kerk & Israël van de Protestantse kerk in Dedemsvaart. Deze commissies hebben binnen onze kerk de taak om zich te bezinnen op de band tussen de kerk en Israël. Een band die ‘onopgeefbaar’ is. Immers, al hebben we dat heel lang niet willen weten, maar wij geloven in een voluit Joodse Messias en in de God van Israël, die Zijn verbond met Abraham nooit verbroken heeft.

Wij hadden voor het seizoen 2013/14 een aantal spreekbeurten georganiseerd en uitnodigingen verstuurd naar alle mensen die op onze verzendlijst stonden. De heer Smelt kwam daar ook op voor, dus ook hij ontving een uitnodiging. Ik kende hem helemaal niet, maar dat veranderde toen ik bijna per kerende (mail)post een soort boekwerk ontving van wel meer dan 100 pagina’s genaamd ‘de Joden zijn geen goden‘, met daarbij de uitleg dat zijn visie op Israël veranderd was en hij daarom geen gebruik zou maken van de uitnodiging.

Ik heb het stuk gelezen, met moeite mag ik wel zeggen, want het was bezaaid met de meest bizarre, ongefundeerde aantijgingen, meest tegen Joden gericht. Ik was verbijsterd dat iemand dit allemaal kon verzinnen en ook nog de moeite nam om het op te schrijven.

Maar toen ik later zijn naam googelde, ontdekte ik dat hij ook op internet, met name de website Boinnk, gelijksoortige kwalijke gedachtenspinsels verspreidt en, nog erger, dat er heel wat mensen zijn die het ook nog geloven! Verschrikkelijk! Zo mogen er in Nederland niet straffeloos leugens worden verspreid over mensen. Dat is niet alleen verwerpelijk maar ook gevaarlijk, zeker in deze tijd dat het antisemitisme weer hand over hand toeneemt en er helaas ook hier al aanvallen worden gepleegd op Joden.

Maar het is niet alleen gevaarlijk voor Joden, onze hele samenleving wordt ontwricht als we dit soort geschriften toestaan. Daarom zou iedereen die hecht aan de vrijheden en de normen en waarden die we hebben in Nederland hiertegen moeten protesteren, maar zeker ook de Christenen die, zoals gezegd, zeer nauw verbonden zijn met het Joodse volk.

Vandaar dat ik toen naar de politie ben gegaan om aangifte tegen de heer Smelt te doen. En nu is het dus afwachten wat de uitspraak zal zijn. Ik hoop dat de heer Smelt veroordeeld zal worden en dat het ook een waarschuwing zal zijn voor de mensen die met hem samenwerken. Maar nog meer hoop ik dat zij zich zullen bezinnen waar ze mee bezig zijn. Hij noemt zichzelf Christelijk en daar wil ik niet aan twijfelen, maar laat hij dan ophouden de broeders en zusters van zijn Heer te belasteren.

Gerbrig Arends-Alkema, De Krim

18 thoughts on “Holocaustontkennen met Jan Smelt (2)

  1. BREKEND!

    Ik vernam net uit zeer betrouwbare bron, dat de uitspraak van de rechter hoger uitviel dan de strafeis van de OvJ. Smelt kreeg twee weken voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en vijftig uur taakstraf die 25 dagen gevangenis wordt als hij die niet goed uitvoert. En als hij de komende twee jaar nog eens gaat holocaustontkennen kan hij die twee weken ook zitten.

    Prima uitspraak dus, omdat die meer controle geeft op Smelt, omdat er nog wat stokken achter de deur staan.

  2. “…zeker in deze tijd dat het antisemitisme weer hand over hand toeneemt…”

    Niet om het één of ander, maar ik kan mij geen jaar herinneren dat het antisemitisme niets is toegenomen. Het lijkt de Hollandse Nieuwe wel, die ook elk jaar beter is dan het jaar daarvoor (2013 uitgezonderd). Alles bij elkaar zou je eigenlijk dagelijks een kristalnacht mogen verwachten, met al dat toegenomen antisemitisme.

    Is het de macht der gewoonte om te zeggen dat het antisemitisme is toegenomen, of berust dit op feiten?

    Verder een goede zaak inderdaad dat de rechter boven de eis is gaan zitten met de voorwaardelijke celstraf en de proeftijd van twee jaar.

    • Wat dacht je ervan om de linkjes te volgen die deze stelling onderbouwen, in plaats van met domme gemeenplaatsen aan komen zetten?

        • Dat klopt,die illustreren dat erger wordende antisemitische klimaat alleen maar, hoewel dit natuurlijk ook wat objectiever vast te stellen is en bomaanslagen op Joodse doelen en beveiliging van Joodse objecten natuurlijk niet uit de lucht komt vallen.

          • Vijf links (waarvan drie over het zelfde incident gaan) illustreren niet per definitie dat het klimaat erger wordt. Eén en ander houdt verband tussen terugkerende Syriëgangers die verder geradicaliseerd zijn, en hun toch al aanwezige Jodenhaat omzetten in aanslagen.

            Qua objectief vaststellen is het ongelukkig dat je met een lijstje komt die een lichte afname laat zien ten opzichte van 2013, mocht het aantal incidenten in het laatste kwartaal gelijk blijven met de eerste negen maanden. En op welke bomaanslag je doelt, weet ik even niet.

          • Ga toch maar ergens anders jodenhaat bagatelliseren en zuigen, Jeroen. Sorry, ik bedoelde een aanslag met een machinegeweer, maar dat begreep je al.

          • Ik dacht even dat ik gebanned was maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn.

            Ik loop niets te bagatelliseren, ik toon alleen aan/maak aannemelijk dat de eeuwige claim dat het antisemitisme aan het toenemen is, onjuist (en onwenselijk) is. Als het namelijk echt toe neemt, dan wil ik dat graag weten. Dat het aantal nauwelijks afneemt en de vorm ernstiger wordt, is kut. En volgens de geëxtrapoleerde cijfers van het CIDI een feit. En daar baseer ik mij liever op.

            Noem me een mierenneuker, dan noem ik de claim van mevrouw Arends-Alkema er eentje uit de macht der gewoonte.

            Maar akkoord, /mierenneuken modus gaat op off.

          • Nee,ik ga je natuurlijk geen ban geven omdat je inhoudelijk gelijk hebt. Maar er is wel degelijk een stijging waar te nemen, die vooral plaatsvond tijdens de Gaza oorlog en hopelijk incidenteel is. Het is dit jaar wel voor het eerst dat de jodenhaat heel dichtbij kwam. Ik zat in een tram na afloop van zo’n gazademo, waar demonstranten spandoeken met davidssterren en hakenkruizen bij zich droegen, terwijl ze zelfs in de tram nog antisemitische leuzen zaten te roepen. Dat was erg bedreigend. Een klasgenoot van mijn zoontje, die tot dusverre een aardig meisje was met wie hij het prima kon vinden, ging hem ineens stalken vanaf een Instagram “stop de kkjoden” profiel.

            Ik zie ook bij de plotgekkies een steeds indringender en agressievere toon over Joden, want die Jan Smelt is nog maar het topje van de ijsberg.

          • Ik vermoedde een ban door je opmerking om ergens anders te gaan “spelen”, die “bevestigd” werd toen ik met mijn volle kerstmaaltijdbuik thuis niet meer met twitter kon inloggen. Het enig euvel was dat ik de pagina even moest vernieuwen.

            Zeker persoonlijke ervaringen zou ik niet bagatelliseren, en het is vervelend wat jou en je zoontje is overkomen. Ik reed die dag met de trein van Leiden naar Rotterdam, en ik was blij dat ik op het “hoogtepunt” van die demo langs Den Haag reed. Zodoende werd mij bespaard wat jij wel meemaakte in de tram. En ik weet niet hoe oud dat klasgenootje van je zoon is, want tot een bepaalde leeftijd komt veel van de input nog bij de ouders vandaan en zou een gesprek met hen misschien nog helpen. Bij pubers wordt dat natuurlijk wat lastiger, omdat ouders dan toch wel ongelijk hebben of anders krijgen.

            Van het artikel van Smelt heb ik alleen de eerste 2,5 pagina gescand. Ik vond het een erg warrig verhaal en deel de conclusie die ik hier eerder las, dat negatieve persoonlijke ervaringen van Smelt met Joden waarschijnlijk de basis vormen van zijn Jodenhaat. Her en der moest ik uit armoe toch ook wel een beetje lachen, zoals dat hij zich druk maakt over de “occulte” davidsster in de vlag van Israël. Christenen die loesoe gaan op “occulte” zaken in andere religies, altijd +1. Of een Smelt nou een hoger topje is dan bijvoorbeeld een Don, kan ik zo snel niet beoordelen, maar ik betwijfel het wel. Komt waarschijnlijk omdat ik laatst genoemde vaker het internet heb zien onderschijten.

            Nog iets over holocaustontkenning: Tot voor kort vond ik het niet een heel groot probleem en gunde ik elke gek zijn gebrek. Martijn Alberda en zijn schaamteloze exploitatie van lijken hebben alleen mijn mening doen veranderen. Vrij vertaald van Daniel Patrick Moynihan: je mag je eigen mening hebben maar niet je eigen feiten. Tegen dommigheid kan je weinig doen, maar bij de plotters is er gewoon sprake van kwaadaardigheid. Ik wacht geduldig de dag af tot ze op het matje worden geroepen.

          • Beste Jeroen S, ik blijf het maar zeggen maar je krijgt hier niet zomaar een ban.
            Dat is een fabeltje verspreid door gefrustreerde types die erachter kwamen dat er ingegrepen wordt door mij, Ziva of Jeroen als je hier je behoefte komt doen i.p.v. je mening geven.Dat het er dan wel eens fel aan toe gaat, kan mijn inziens geen kwaad.

          • Hi Tiger, ik erken dat ik een beetje aan het mierenneuken was, en kon even niet inloggen. Gecombineerd met dat eerste zinnetje van Jeroen vreesde ik, onterecht, een ban. Ik kon het me eigenlijk ook niet voorstellen, omdat wat ik meekrijg van het moderatiebeleid, dit behoorlijk fair lijkt. Naast dat mijn gejeremieer nog geen Ruudiaanse proporties had bereikt, en ik uiteraard gewoon gelijk had 😛

            Succes!

          • Lol, ik krijg meteen Ruud als twitter volger erbij. Sorry mensen, maar ik heb alleen een account om dingen te volgen en niet om er te reageren. Twitter is veel te snel voor mij en ik neem graag de tijd om domme reacties te plempen.

          • De wereld draait niet om Ruud, en mijn reactie zonet ook niet.
            Nou goed, hij zal zich wel aangesproken voelen. Laat ik het daarbij houden.
            Tjonge jonge… krijg je toch gewoon kippenvel van.

            Er zijn echter wel meer gefrustreerde types en ik bedoelde het eigenlijk in het algemeen. Mag ik dat wel zeggen? Ja, ik geloof niet dat daar een juridisch verbod op zit..

          • @jeroen
            Ik geloof dat we het inhoudelijk wel eens zijn met elkaar. Sorry voor de wat vertraagde reactie, maar had het hele huis vol met familie en vrienden. Heb de afgelopen dagen vrijwel onafgebroken staan koken. en natuurlijk gaf ik je geen ban, het was een snelle,wat knorrige reactie die ik neerplempte met het deeg aan mijn handen.

Reacties zijn gesloten.