Rots en Water

temperance_alice_tarot_by_cannibolWat was er gebeurd? Mijn 14-jarige zoon had een verschil van mening met een vriendje. Zijn standpunt kreeg weinig bijval en verschillende klasgenoten gingen om hem heen staan om hem van het tegendeel te overtuigen. Hij had schijt. Eén onverlaat gaf hem een draai om zijn oren, waarna mijn zoontje (thaibokser) hem tegen de grond hoekte. Hij had nog steeds schijt, maar een kantinejuffrouw had het voorval gezien en hij moest zich melden bij de conrector. Daar gaf hij aan het onderwerp als afgesloten te beschouwen, niet open te staan voor andere opvattingen daarover. De volgende keer als hij vanwege zijn mening een draai om zijn oren kreeg, zou hij precies hetzelfde reageren. Attaboy.

Het veroorzaakte aardig wat consternatie en de kantinejuffrouw, mentor en conrector waren het er al snel over eens dat hij niet flexibel genoeg zou zijn. Eigenlijk had hij om verdere escalatie te voorkomen gewoon mee moeten gaan met de rest van de groep en het uit moeten polderen, ofzo. Dus tijdens de ouderavond kregen zijn moeder en ik het voorstel hem naar een “Rots en Water” training te sturen, zodat hij zou leren om niet alleen als een rots, maar ook meegaand en kabbelend als water te reageren. Overigens is hij een stuk socialer  dan zijn vader, heeft veel vriendjes en kan het goed met zijn leraren vinden.

Maar het is een meegaandheid die hij niet in het bijzonder meekrijgt in zijn opvoeding. Hij groeit op in een rauwe Schiedamse volkswijk, wist zich vaker dan eens omringd door jeugdbendes en groepjes hangjongeren en weet als geen ander dat je de grootste uit het groepje als eerste neer moet slaan. Stand your ground. In discussies met zijn ouders wordt het hem ook niet makkelijk gemaakt en als hij daar iets van leerde, is het wel zijn standpunt met verve te verdedigen.

Toen mijn zoon het voorstel hoorde en de reden dat hij die cursus kon volgen, wees hij het dan ook direct van de hand. Hij had geen zin om als een meisje te leren discussiëren en zag het nut niet in van meegaan met standpunten die hij onzin vindt.

Niet dat ik de gristelijke bezwaren ertegen deel, maar ik bestudeerde die “Rots en Water” training en zag evenmin brood in; ik kon me wel vinden in het standpunt van mijn zoontje. Alle psychofysieke hulpmiddelen om jezelf te centreren kreeg hij al mee vanuit zijn vechtsporttraining en de meditatie die hij van zijn vader leerde (hij kon op driejarige leeftijd al in de volledige lotushouding zitten) en is zich als stuntskater meer dan voldoende bewust van zijn lichaam.

We zijn dan ook niet akkoord gegaan met het voorstel, omdat we het niet nodig vinden dat hij leert “als water” te zijn, hoewel we bekend zijn met de Oosterse wijsheden (gaap) daaromtrent.  Het wierp bij mij nogal wat vragen op:

  • Was ik getuige van een uitwas van de feminisering van het onderwijs?
  • Voed ik mijn kind verkeerd op? Moet ik hem meer onderhandelvaardigheden bijbrengen?
  • Zou de bemoeienis van een middelbare school zich niet moeten beperken tot de intellectuele ontwikkeling van mijn kind en hoort de sociale ontwikkeling niet bij het domein van de ouders?

Questions questions.

 

 

19 thoughts on “Rots en Water

  1. Vroeger als kind keek graag naar muy thai gevechten die ze soms uitzonden op Eurosport. De meest harde sport ter wereld. Jou zoontje is een harde bikkel Jeroen, want de trainingen gaan er hard aan toe. Een goede vriend van mij was A klasse vechter, ging wel eens kijken bij de trainingen.

  2. hmm, toen ik klein was had ik een heel vervelend buurjongetje. Hij pestte mij en ik was in tranen. Tot mijn vader mij vertelde dat ik hem terug moest pakken. Dus toen hij vervelend was, schijn ik volgens de overlevering hem met een steen op zijn hoofd te hebben teruggepakt. Mijn buurjongen is nu 51, net als ik en vertelt mij nog regelmatig dat ie van me houd. Hij is gelukkig getrouwd met zijn man.

    Mijn vader heeft me altijd voorgehouden, dat het helemaal niet verkeerd is om te vechten, dus hij zou erg trots zijn op jouw zoon. Wat de school betreft, die moeten zich bezig houden met de hersens, en als het op vechten aan komt luisteren naar beide partijen. Overigens vind ik wel dat de pesters naar de cursus moeten en je zoon is een sexist. Leren praten als een meisje? Meisjes deze dagen kunnen nog groffer gebekt zijn dan een jongen.

    • @Dorothy, zeker weten.
      Bovendien jongens rammen en dan is het vaak weer voorbij terwijl de dames tot het einde der tijden door blijven gaan…heel vermoeiend!

  3. Ik ben intussen wel benieuwd naar het standpunt waar jouw zoon zo verbeten aan vasthield. 🙂

  4. Welnee Jeroen, jouw zoon heeft groot gelijk en hij hoeft zich niet zomaar te laten meppen Terug meppen en dan liefst naar de leidende, ook al ben je nog zo bang, getuigt van een hele goede mentaliteit.
    Rots en water..ik zou zeggen tegen zo’ n juf oh ja, die therapie ken ik niet en heel fijn dat u meedenkt. Wij denken er nog even over na….het ene oor in en het andere weer uit.

Reacties zijn gesloten.