FOLTERINGEN VRIJMIBO

Dat geldt ook voor folteringen, die veelvuldig onderwerp van discussie zijn: de ene partij beschouwt zo’n ondervraging als onvermijdelijk om ware bekentenissen af te dwingen, de andere als een middel dat dikwijls onware uitspraken veroorzaakt, omdat liegen voor sommigen geen probleem is, doordat ze folteringen kunnen verdragen, en voor anderen noodzakelijk, doordat ze niet sterk genoeg zijn. Wat heeft het voor zin hier nog meer over te zeggen? Redevoeringen van vroeger en nu staan vol met voorbeelden.

Toch heeft ieder geschil op dit punt zijn eigen bijzonderheden. Als het gaat om een nog te houden ondervraging, doet het er veel toe wie wie ter foltering opeist of aanbiedt, tegen wie, en om welke reden; als zij al voorbij is, maakt het uit wie de leiding heeft gehad, wie er gefolterd is en op welke wijze, of wat hij gezegd heeft geloofwaardig is, of het consistent is, of hij volhard heeft in zijn oorspronkelijke beweringen, dan wel onder de invloed van pijn iets anders is gaan zeggen, en of dat in het begin van de ondervraging was, dan wel in de loop van de marteling. Voor beide partijen is het aantal argumenten net zo oneindig als de verscheidenheid van de omstandigheden zelf.

(Marcus Fabius Quintilianus: De Opleiding tot Redenaar, pp 236. Vertaling Piet Gerbrandy, Historische uitgeverij, Groningen)

142 thoughts on “FOLTERINGEN VRIJMIBO

  1. Bewaren jullie een borreltje voor me 😉 Moet nog even doorrrr… ook een soort foltering eigenlijk, maar ’t einde is in zicht 😛

  2. G-d, @Jeroen

    Mijn eerste gedachte was om mijn toetsenbord te tunen in Hebrew, en je een uitgebreid antwoord te geven in Hebrew: zoek het lekker zelf uit 😉

    Want eigenlijk doe je hetzelfde?! Toch?!

    Welke Don Quichotte leest dit? Wie begrijpt dit?

    Echt voor iemand met jouw kennis, ambitie, en potentieel is dit stukje werk slechts een teken dat je je mega-verveelt. Wat een intellectuele hoeveelheid aan ‘wat moet ik hiermee?”

    Sorry, maar dat gaat ‘m niet worden bij je favorite PR-agency.

    Too much into your own Universe. We like people that can excel into unarchived territories.

    we want short cuts to kill them, preferably by international forces

    Dat is de briefing @Jeroen

    • Ja dat heb jij hè, dat opgesloten zitten in doelgroepdenken. Denk je serieus dat het me wezenlijk interesseert wie het leest? Echt? Denk je dat het doel is van zo’n linkjes galore om ze allemaal braaf aan te klikken? Overigens kreeg ik grappig genoeg wel degelijk positieve feedback over mijn vorige vrijmibo uit precies de hoek van waaruit jij denkt dat het ‘m niet zou gaan worden.

      • Ach man, ieder linkje in je galore is met slimme overtuiging geplaatst. Natuurlijk interesseert het je.

        Wat een onzin om te zeggen dat die linkjes en de click-throughs je niet interesseren. Daar gaat dat hele stukkie toch om? Om de context, om de linkjes, om de click-throughs.

      • Mij gaat het altijd om het proces, Ziva. Het eindproduct is slechts een excrement. En denk eerst eens goed na over wat precies de functie van die tekst zou zijn, want vanuit je eigen stiel plak je er een heel andere scope op dan ik nou voor ogen had.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Jakobson's_functions_of_language

        Referentieel, expressief, conatief, poëtisch, phatisch, of reflexief?

        Informatief, persuasief, betogend, expressief of diverterend

        Ik ben geïnteresseerd in tekstvormen die alleen online mogelijk zijn en link galores bieden veel mogelijkheden tot polysemie, om verschillende verhalen in elkaar te laten vloeien, morele ambiguïteit te creëren. Ik heb ook een beetje de cut-up techniek in mijn achterhoofd, maar dan toegepast op verhalen in plaats van plaatjes.

        Jouw niveau van feedback is in dit geval niet wat ik zoek.

    • No way @Jeroen

      Ik bedoel, als je toch een positief feedback hebt gekregen uit de hoek waar je nu tegen me zegt dat je hem kreeg, dan echt, dan kom je niet meer weg bij me dat het een overgewaardeerd amateurisctisch cluppie is waar je je een jaar aan gaat binden; die (a)niet blij met jou gaan zijn (b) way over their head in huis halen, en (c) niemand in die hele situatie op zit te wachten.

      Maar mijn zegen heb je! Cash it!

  3. Maar goed, blijft dat je een Link-Galore produceert die echt niet aantrekkelijk is.

    Het is way-too-much linkjes, er zit geen enkel verband in, althans niet voor mij, ik heb ook geen tijd om alles aan te klikken en door te lezen, ik heb al helemaal geen zin om verbanden te zoeken/vinden, en ik weet eigenlijk ook niet wat ik kan verwachten/ lees waarom ik die linkjes moet aanklikken.

    Kortom, WTF is dit? Een vrijdagdagmiddagborrelencyclopedie?

    Echt, jij gaat me zeggen dat waar ik je voor waarschuwde, juist die partij zegt; damn, cool man?
    No f*cking way! Dat zou je juist moeten alarmeren. Want dit is echt typisch je zwakte.

    • Super-intelligent zijn, en van alle markten thuis, betekent niet dat je dat altijd moet bewijzen door het te bewijzen. Juist niet!

    • Je verwart autonoom werk met wat minder autonoom werk en legt het langs een volstrekt misplaatste lat. Dat jij alleen maar weet hoe iemand gebruik moet maken van de beperkte gereedschapskist van de inktkoelie is serieus mijn probleem niet.

    • Ha ha Micha Kat krijgt commentaar:

      liesbeth zegt:

      MICHA
      ” En dan nu, aan de vooravond van een voor Demmink mogelijk beslissende week met maandag de art. 12-procedure in Arnhem en de graffiti-zaak in Den Haag en dinsdag de regiezitting van De Roestige Spijker, komt hij opeens met het woord ‘knettergek’””.

      Het artikel gaat over het gesprek met Demmink gehouden door 2 rijksrechercheurs op maandag 31 oktober 2011.
      Daarin stelt Demmink dat het “lariekoek” is en even verderop stelt hij dat je knettergek geworden bent.

      Uit 2011 dus deze statements…

      In het artikel van de NRC ! staat verder duidelijk :

      Ook in het kader van die
      procedure wachten Demmink – die
      niet aan dit artikel wilde meewerken –
      naar alle waarschijnlijkheid openbare
      getuigenverhoren.

      DIE(DEMMINK) NIET AAN DIT ARTIKEL WILDE MEEWERKEN!

      Ik zit hier geen Demmink te verdedigen maar get you,re facts straight Micha!

      En hopelijk doe je het as maandag beter (en dat kan je!)want dit is shit…

  4. Duidelijke taal. … begrijp ik zelfs als niet-Fries

    Ik had altijd al het idee dat het een sterke vrouw is die zich echt niet laat chanteren door haar eigen kinderen.

    Dankbaar zit hier zo ongelooflijk fout. Go for it yehudi!

  5. De kaft van dat domme boek lijkt wel een stuk van het dagboek…. Ik hoop zo dat dankbaar zich veilig waant, maar dat hij ongenadig hard gestraft wordt.

  6. Prachtig weer, Micha begint ‘m door te krijgen:

    “…..richten de met tonnen belastinggeld gefinancierde pijlen van Knijff zich thans op de familie Poot van Chipshol. In een ongekende ad hominem-charade stelt hij nu dat de Poten ‘roddel en achterklap financieren’ die weer de basis vormen voor ‘de nodige berichtgeving’.”

    Inderdaad richten die pijlen zich direct op de familie Poot. Volkomen terecht en dat zal in toenemende mate het geval zijn, want het schiet gewoon niet op om de aandacht te richten op katvangers als Micha. Huurt die oude Poot gewoon weer een andere patiënt in, als Micha onvermijdelijk verpulverd werd. Dat is verder ook maar een loopjongen die een zakcentje krijgt, wiens houdbaarheid ook in de ogen van Poot wel verstreken zal zijn (als hij enige reality check heeft). Hij is ook helemaal niet goed “on the ball” met zijn onzin over Maud, Johan Friso, Victoria, dat gestalk van de moeder van een vermoord kind, veel teveel veel zichzelf en Nazi UFO’s.

    Misschien ook een momentje voor de mishpoche om even hun communicatie instrumentjes te evalueren en de mogelijkheid dat binnenkort enige crisiscommunicatie aan de orde is. Heb er wel een beeld bij wat ze proberen te bereiken en volgens mij is hun grootste probleem dat ze aan het verkeerde loket staan te kloppen. Ik weet niet wie ze adviseert, maar dat hele Helsinki commissie en Amerikaan congresverhaal was een volmaakt voorbeeld hoe je dus niet moet lobbyen, werken met “fringe” media werkt niet omdat je ook geassocieerd wordt met heel gestoorde dingen die uiteindelijk geassocieerd worden met het familiebedrijf en mensen trappen nou eenmaal niet in betaalde astroturf die zich voordoet als grassroots. Mensen, deze bullshit kost geld en levert niets op. En zeer binnenkort gaat blijken dat bepaalde “assets” in wezen “liabilities” zijn.

    @familie Poot

    Ik weet dat er redelijke mensen tussen jullie zitten van een nieuwe generatie, een ander soort flexibiliteit dan opa en waarschijnlijk ook een wat realistischer inschatting van de effectiviteit van deze manier van je “gelijk” halen. Wees wat pragmatischer, probeer reeële doelstellingen te scheiden van rancune. Face it. Jullie hebben geld, geen invloed. Zo simpel ligt het gewoon. Maak er het beste van. En ja, ik heb respect voor zijn carrière, snap waarom zijn voorbeeld inspirerend is en zijn woord wet. Ik heb ook zo’n voorvader, over wie een documentaire “de G’d van Borne” werd gemaakt, ik snap het voorbeeld: http://www.wieiswieinoverijssel.nl/print.asp?Id=127

    Maar zou dat tegenwoordig nog werken? Really?

    Voor het luttele bedrag van 150 euro per uur ex btw ben ik wel bereid jullie familie en/of organisatie van strategisch, haalbaar advies te voorzien en een reëel communicatieplan dat ik ook zal uitvoeren en aansturen. Ik ben bereid om voor de helft op no cure no pay basis te werken en hoef de andere helft pas als ik dat gerealiseerd heb. Het ligt echt minder ingewikkeld dan jullie denken. Mijn inschatting is dat er binnenkort ook wat crisiscommunicatie aan de orde is.

    Ik kan me heus wel in jullie situatie verplaatsen, want er vond ook nogal het een en ander aan ongerechtigheid plaats om en rond Chipshol. Opa Poot had ook een prachtige visie voor dat stuk, grond, dat mij als IT’er inspireerde.

  7. Daar zijn we weer!

    Op verzoek kunnen er tot vanavond 23:00 nog kandidaat Faalhazen worden aangedragen.
    Daarna wordt de shortlist van genomineerden bekend gemaakt. Hierop kan tot volgende week vrijdag gestemd worden.

    Tot vanavond.
    @Beowulf

  8. Vind ik lastig..
    Faalhaas of Supercomplotter..
    Vergeer is wel de Opperplotter..
    Faalhaas is Wim deze en volgende week.
    Het zit in de rechtszaken en uitspraken., geeft hem een voorsprong met die plank voor zijn kop.

  9. @ Xaar..
    Er zitten hier ook penisdragerTs..
    Maar goed..
    Dagelijkse ongesteldheden hou je toch..vooral op kutsites…M/V

Reacties zijn gesloten.