“Kindermisbruik” te Sexbierum *Update*

Het hield de gemoederen bezig op Swapichou.

Een gevoelig onderwerp, dat natuurlijk veel emoties teweegbrengt bij alle betrokkenen. We proberen daar rekening mee te houden.

Koosverhaal
Op YouTube staat sinds kort een filmpje over Koos van Woudenberg. Hij vertelt zijn verhaal over seksueel misbruik in groep 6 van een basisschool te Sexbierum. Zijn relaas is terug te vinden op de site: koosgaatdoor.

Ook Talk2Myra besteedt aandacht aan het verhaal van Koos. Op haar site staat een filmpje waarin ze hem zelfs interviewt en met hem de lange tocht naar het pittoreske Friese plaatsje ondernam. Een interview dat ook nog eens op het terrein van de school afgenomen werd.
******************************
*Update 26 november 2013*
Sinds gisteravond staat er een mogelijke klassenfoto van Koos op de site van Myra. Helaas kunnen wij die niet accepteren als bewijs, ze werpen er meer vragen dan antwoorden mee op. Zo vroeg de Swap-brigade zich af:

  • Wanneer werd deze foto genomen? Welk jaar is dit en in welke klas zat Koos toen?
  • Hoe kwam Myra aan deze foto? Ontving ze hem van Koos zelf, of haalde ze iets van het web? Rechts onderaan staat namelijk een “Schoolbank” logootje, dus we hebben hier niet te maken met een scan uit het foto album van Koos.
  • Wie op deze foto zou Koos van Woudenberg zijn? Dit werd niet aangegeven. Gaarne met rood omcirkelen.
  • Wie op deze foto zou de misbruikende meester zijn? Ook hierover tasten wij nog steeds in het duister. Gaarne met een zwart balkje afplakken.
  • Heeft Myra geverifieerd dat deze foto inderdaad een klassenfoto van “De Trochfeart” is? De foto werd namelijk geplaatst onder de naam “Barraboech.jpg” en zo heette die school vroeger niet.

***************************
Daaronder staat een aantal reacties. Reacties die, wat de Swap-brigade betreft, nogal rammelen. Je kunt je zo langzamerhand afvragen of Myra haar verhalen wel controleert. Begrijpt zij nu echt niet dat dit onderwerp bij de betrokkenen veel leed naar boven brengt? Er was immers wél sprake van een misbruikzaak, met échte slachtoffers. Het is alleen sterk de vraag of Van Woudenberg daar deel van uitmaakte. Wij denken van niet.

Twijfels
De afgelopen dagen bereikte onze AIVD-burelen informatie, die op z’n minst tegenstrijdig is met het verhaal van Koos. Het gaat hier om vertrouwelijke gegevens uit verschillende bronnen. Bronnen die bekend zijn met direct betrokkenen in de door Koos opgediste misbruikzaak.

Het komt erop neer dat er twijfels zijn gerezen of Koos überhaupt wel op basisschool “De Trochfeart” -tegenwoordig “De Barraboech”- heeft gezeten! Volgens onze bronnen is er zelfs nooit een ‘meester De Groot’ aan deze basisschool verbonden geweest!

Daarom wil Swapichou, in het kader van hoor en wederhoor, graag in contact komen met mensen die bovenstaande kunnen bevestigen of weerleggen.

Vragen aan u

  • Kunt u bevestigen dat Koos inderdaad leerling van “De Trochfeart” is geweest? Of juist dat dat niet het geval is geweest?
  • Bent of kent u die leraar De Groot? Weet iemand wie dit is? Bestaat deze heer De Groot überhaupt wel?

Uw informatie kunt u kwijt in de comments onder dit artikel. Als u in vertrouwen wilt reageren kan dat ook. Neem dan contact op via swapwordpress@gmail.com.

Uw reactie wordt zeer op prijs gesteld en zal discreet worden behandeld. Anonimiteit wordt gegarandeerd.

Later meer.

@Beowulf

231 thoughts on ““Kindermisbruik” te Sexbierum *Update*

  1. En vandaag kwam deze woordenwisseling tussen Myra en Koos m.b.t. Sexbierum
    Koos van Woudenberg:
    9 juni, 2014 op 12:40

    Ik denk dat het goed is dat deze getuige haar verhaal officieel vastlegt in bijvoorbeeld een aangifte en/of een notariële verklaring en die dan gedeeltelijk geanonimiseerd te publiceren.

    Ik heb mijn verklaring tegen Demmink en de valse getuige Krol en de hele boevenbende in Best en omgeving ook in aangiftes en verklaringen bij de Rijksrecherche laten vastleggen.

    En Myra, wil je zo vriendelijk zijn nu eindelijk het boekje dat handelt over de Sexbierumse misbruikzaak aan mij terug te geven?

    http://www.boublog.nl/2014/06/07/een-heftig-gesprek-met-myra/#comment-30398

    en deze:
    Myra:
    9 juni, 2014 op 12:47

    Ik zal niet vloeken maar tsjongejongejonge, de naam is helemaal niet René van Deene. En Koos, nog één keer iets over dat boek en de fik gaat erin en daar zal ik je dan een foto van sturen.

    http://www.boublog.nl/2014/06/07/een-heftig-gesprek-met-myra/#comment-30400

  2. En even later dit, er is een spreekwoord voor:
    Al is de leugen nog zo snel, de waarheid …..hem wel!!
    En voor tante Boudine het wist staat het dus nu hier op Swapichou

    Myra:
    9 juni, 2014 op 16:15

    Graag verwijderen want hij zoekt aandacht via belangrijke discussies. Ik kan Koos wel aan. Zijn boek opsturen staat op mijn lange to do lijst en dat wist hij vrijdag al. Zijn verhaal komt uit dat boek. Dank je wel en excuses voor het ongemak.

    Beantwoorden

    Boudine Berkenbosch:
    9 juni, 2014 op 16:32

    Myra, stuur dan deze komende week even dat boek op. Dan is dat ook weer opgelost!

    Beantwoorden
    Koos van Woudenberg:
    9 juni, 2014 op 16:35

    Domme actie van je Myra, want nu is het aan jou, je bent immers journalist, om te bewijzen dat ik in 1974 niet op de ‘Trochfeart’ zat, maar op een andere school.

    Dit blijft je achtervolgen Myra, verwijderen is zinloos, de printscreens zijn gemaakt.

    Beantwoorden
    Feitje:
    9 juni, 2014 op 16:43

    Koos stop hiermee!!
    Vecht het lekker onderlinguit en niet hier op iemand anders haar blog.
    Beantwoorden
    Koos van Woudenberg:
    9 juni, 2014 op 16:59

    Ik heb met jouw lange to-do-list niets te maken Myra. Je hebt het boek nu al meer dan een jaar en ik ben nu al maanden bezig om het terug te krijgen. Dat is een feit(je).

  3. In 1982 verliet ik het ouderlijk huis in Pietersbierum en ging ik in Leeuwarden op kamers wonen. Op 26 december 1990 overleed mijn vader in het ouderlijk huis. Waarom schrijf ik dit? Omdat de maker van bovenstaande video, Myra van de website Talk2myra inmiddels van mening is dat ik het hele verhaal over de ‘Trochfeart’ in Sexbierum uit mijn duim heb gezogen, althans dat schrijft ze hier op Boublog en op Twitter speelt ze op agressieve wijze op de persoon.

    Volgens haar heb ik mijn verhaal uit het boek ‘Jij mag nablijven’ van Ireen van Engelen (dat ze overigens weigert aan me terug te geven). Natuurlijk heb ik net als de meeste slachtoffers van Van Aarsen dat boek gelezen maar, daarnaast heb ik heel veel informatie hierboven weergegeven die je alleen kunt hebben als je in de twee dorpen Sexbierum en Pietersbierum hebt gewoond en waarover in het boek met geen woord wordt gerept.

    Hoe dan ook, Myra heeft mij niet om wederhoor naar aanleiding van haar informatie gevraagd en onderbouwt haar beschuldiging op geen enkele wijze. Een journalistieke doodzonde.

    http://koosgaatdoor.wordpress.com/misbruikzaak-sexbierum/

    Maarre Koos, Myra is helegaar geen journaliste en ik denk dat Myra er gewoon achter is gekomen dat jouw verhaal rammelt.

Reacties zijn gesloten.