Dankbaar, de Aftermath (update)

Het logische vervolg op het live-topic over de Grote Dag Des Oordeels. Maandag 28 oktober 2013 gaat de boeken in als de dag van de 5 uur durende rechtszitting.

Eerste verslag Xara:
 
Heb even alle berichten snel gescanned. Inhoudelijk deden Rob Zijlstra en Chris Klomp verslag, dus dat hebben jullie allemaal gelezen. Wij moesten onze mobiel uit doen en die van mij raakte ook nog leeg (wordt echt tijd voor nieuwe foon).

Maar goed: wat een belevenis!!
Ik was 1 van de eerste in de wachtlobby. Wim kwam samen met Mauritz, ze gaven me wel heel vriendelijk een hand. Wel een klein wenkbrauwtje ging omhoog toen ik mijn naam vertelde en daarna zei ik ‘Xaar’ weet je wel. Oh ja.. :) .
Ze spraken veel met andere mensen over het dagboek van Maaike dat ze gingen uitgeven. Ik wilde gaan twitteren maar iemand bleef om me heen hangen om te kijken wat ik ging schrijven. Wie dat was weet ik niet.

Daarna begon het ECHT vol te lopen. Waren ook veel rechtenstudenten en, naar ik later begreep, mensen die een flyer in de bus hadden gekregen. Zij waren gekomen omdat in de flyer had gestaan dat de moordzaak van Marianne werd ‘open gebroken’. Ook kwam later iemand binnen met rood haar, bepaalde mensen gingen klappen en haar zoenen enzo. Ik wist niet wie het was maar ze kwam me bekend voor. Bleek dus later Klaske Ferwerda te zijn.

Toen mochten we de zaal in maar die was in no-time vol. Ik moest dus wachten. Heb toen nog even met Sander gebeld en besloten toch te blijven. Ik denk, na een half uur ofzo, kwamen ze weer buiten. De tweede keer kon ik wel naar binnen. Toen werd voor de eerste keer gewraakt. Dus weer wachten en moesten we een andere zaal in. De gewraakte rechter zit dan in zijn dagelijkse kloffie, ook voor de rechters.

Nou goed, alle inhoudelijke dingen hebben jullie via de tweets kunnen volgen dus ik vertel nu even in vogelvlucht mijn ervaringen en bevindingen.

Het meest heftige vond ik de stemverheffing van Wim, tijdens tweede wraking en het persoonlijk aanspreken van de rechter. ‘Wij mogen elkaar niet’. Uhmm.. Wim het is geen thee-kransje, het is een proces. Ze liepen toen even de zaal uit, om overleg te doen, en hebben toen gewraakt. De officier van Justitie ging inderdaad steeds bozer/chagrijniger kijken, dat viel zeker in het laatste uur best wel op :) . Maar ja, neem het haar maar eens kwalijk. Wim gaf trouwens wel aan tijdens de tweede wrakingskamer dat hij liever had dat het besluit op termijn werd genomen. Ik dacht toen ook: ‘gaat hij zijn strategie weer even bijspijkeren’.

De rechter vond ik rechtvaardig en duidelijk. Hij hoorde Wim goed aan met zijn theorieën en onderbrak hem niet, dit in tegenstelling tot Wim die de rechter herhaaldelijk onderbrak. Dit deed hij trouwens ook in de wraakkamers. Ik vond dat ze behoorlijk geduldig waren maar wel duidelijk.

Persoonlijke ervaringen: ik heb met veel mensen gesproken. Vonne blijkt gewoon een heel aardig persoon te zijn en al zijn we het niet met elkaar eens, dat accepteert ze ook. Prettig iemand. Er was veel pers en in het begin dachten ze ‘ach, even kijken, en we besteden er niet veel aandacht aan. Normaal duurt zo’n zaak ook maar een half uur tot een uur’. Maar doordat dit zo uniek werd, twee keer wraking etc. (dat is nog nooit in Groningen gebeurd) gaan ze het toch nog even afwachten. Ze vroegen ook in welke hoedanigheid ik daar was, dus ik legde uit hoe onze blog was ontstaan. Gelukkig heb ik niet een hele harde stem, maar dan zag ik wel dat sommige mensen om me heen hun oortjes gingen spitsen. Ik heb ook gewoon mijn mening gezegd, ik ga niet mee lullen. Werd wel gewaardeerd had ik het idee.

De advocaat van Jano was echt een super aardige man, heel goedlachs ook en hij was in het begin ook echt verbijsterd wat er gebeurde, maar had het al snel door. Mensen begonnen ook tegen hem over Demmink, maar ja, een advocaat is niet in dienst van justitie :) . Hij heeft ook heel wat moeten verduren die dag. Als ik ook een advocaat nodig heb, neem ik zeker hem :). Aan het einde van de dag was hij wel vermoeid, de lach verdween ook steeds meer. Voor hem was het ook best een ervaring. Wij zijn die verhalen inmiddels wel gewend maar niet iedereen :) . Ook veel met de politiebode gesproken, die had dit ook nog nooit meegemaakt.

Maar er waren ook wat triester zaken natuurlijk. Ten eerste Jano, die dit ook niet had verwacht. Hij moest om half 2 weer werken maar heeft het moeten afzeggen. Kost veel tijd, geld, energie e.d. De zaak van Sletering is niet eens meer aan bod gekomen. Voor vader Sletering was dit ook erg moeilijk, dat kon je zien.

Nog even over het einde: ik stond met Jano nog even in een gangetje te praten over wat dit met hem heeft gedaan (de laatste drie jaar), dus we kwamen iets te laat voor de laatste zitting toen werd besloten het voor een meervoudige rechtskamer te doen en dat rechter commissaris bevel moet doen. Ik wist ook niet wat dat inhield maar sprak later de bode die niet snapte dat iedereen zo aan het jubelen was. Het betekent inderdaad een psychologisch onderzoek, en dat wil je echt niet.
De advocaat had trouwens 1000 euro geëist. Tsja..

Dat was even kort mijn verslagje
==================

Update 21:00 uur door @Sander
Topictitel enigszins aangepast, ter bevordering van onderscheid met het vorige topic.
306 thoughts on “Dankbaar, de Aftermath (update)

  1. Pingback: Dankbaar Deel V: de Amplificatie | Swap I. Chou

Reacties zijn gesloten.